Ülkemizde 1998 yılında, 26 Ekim “ Hasta Hakları Günü” olarak kabul edilmiştir.
Hasta haklarının, hasta ile sağlık çalışanları arasında bireysel ve toplumsal düzeyde ortaya çıkan sorunların çözümü, sağlık çalışanlarının hastaya ve hastanın sağlık çalışanlarına karşı görev ve sorumlulukları bilmesi, daha iyi sağlık ortamı için hasta ve sağlık çalışanlarının birlikte sahip çıkması gereken haklardır. Sağlıklı olma hakkı kişinin yaşamında sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine vurgu yaparken; hasta hakkı, kişinin sağlıklı olma durumunu yitirdiğinde, yani hasta olması "özel" durumunda bireysel haklarının gözetildiği, yeterli ve kaliteli tıbbi bakım alarak yeniden sağlığını kazanmasına işaret eder. Ülkemizde de 1998 yılında çıkarılan yönetmelik ile hasta hakları kavramı özel bir boyut kazanmıştır.
Bir sağlık kuruluşuna, sağlık hizmeti almak için başvuran herkesin sağlık hizmetlerinden faydalanma, bilgilendirme ve bilgi isteme, ,sağlık kuruluşunu ve personelini seçme ve değiştirme, mahremiyete saygı gösterilmesini isteme, bilgilerin gizli tutulmasını talep etme, tedaviyi reddetme veya rıza gösterme, dini vecibeleri yerine getirebilme hakkı, insani değerlere saygı gösterilmesi hakkı, ziyaret ve refakatçi bulundurma hakkı ve herkesin sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olmayı isteme hakkıdır. Tüm bu hasta haklarının amacı insan sağlığının yüksek düzeyde korunmasını ve sağlık hizmetlerinin yüksek kalitede verilmesini sağlamaktır. Haklar vatandaşların ve sağlık tedavisinde payı olanların hem görev hem de sorumlulukları ile ilişkilidir. Kişi sırf insan olması nedeniyle toplumdan, devletten, sağlığının korunmasını, gerektiğinde tedavi edilmesini, iyileştirilmesini isteme ve sağlığını sürekli geliştirebilmesi için toplumun sağladığı olanaklardan yararlanabilme hakkına sahiptir. Kişinin sağlığını kaybettiğinde sağlık hizmetinden tam olarak faydalanmasını sağlayan hasta hakları uygulaması anayasa, milletlerarası antlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan hakları ifade etmektedir
Hasta Hakları Birimleri özel ve kamuya ait her sağlık tesisinde bulunmakta olup, vatandaşların her türlü sorununu çözümlemeye çalışan şikayet ve önerilerde bulunabilecekleri birimlerdir. Bu birimlerde Hasta Hakları Temsilcilerince yerinde çözülemeyen sorunlar İl Sağlık Müdürlüğü tarafından oluşturulan kurulda görüşülüp, sonuca bağlanmaktadır. Kurul 15 günde bir toplanmakta olup burada sorunlar ve öneriler görüşülmektedir. İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları Kurulu, kurul başkanı, çalışanların kurum temsilcileri, meslek kuruluşu temsilcisi, hasta hakları derneği veya tüketici derneği üyesi, il insan hakları kurulu temsilcisi, valilik tarafından görevlendirilen sivil vatandaş ve şikayet edilen personelin üyeliği varsa sendika temsilcisinden oluşmaktadır. Bir şikayet başvurusu olduğunda Hasta Hakları Kurulunda görüşülerek, hasta hakkı ihlali olup olmadığına karar verilir. Kurulda alınan karar sonuçları ilgililere bildirilir.
İlimizde de sağlık tesislerinde herhangi bir sorun yaşadığınızda ve hasta haklarınızın ihlal edildiğini düşündüğünüzde, https://hastahaklari.saglik.gov.tr adresine, doğrudan sağlık tesislerimizde bulunan Hasta Hakları Birimlerine veya İl Sağlık Müdürlüğümüze başvurarak sorunlarınızın çözüme kavuşturulmasını sağlayabilirsiniz.